Sådan booster du dit content marketing ved hjælp af influencers

Ofte sammenlignes influencer marketing og content marketing som 2 former for markedsføring, der minder meget om hinanden. Hvis du ikke ved hvad influencer marketing er, så er det en måde at promovere din virksomhed, og hvad i laver, ved brug af influencers – kendte, der har en følgerskare på den ene eller anden platform. Influencers bliver altså både en form for content creator og kommunikationskanal.

Du kan altså som virksomhed udnytte de her influencers magt, og hjælpe med at fortælle vidt og bredt om dine produkter, og samtidig – forhåbentligt – få salg og flere interesserede. Mange følgere ser de influencers, de følger, som autentiske og betydningsfulde. Man vælger altså som virksomhed at kommunikere omkring sit produkt via en person, som dens følgere stoler på.

Hvem er influencer?

Influencers har evnen til at påvirke købsbeslutninger. Der findes influencers indenfor alle brancher, men det er typisk de influencers på sociale medier, der vil være mest interessant for din virksomhed. Influencers vil typisk være:

  • Bloggere
  • Youtubere
  • Facebook / Instagram-bloggere
  • Kendisser fra TV
  • Eksperter

Disse influencere har alle følgere, som spændt følger med i deres liv. Content fra en influencer skal altså helst være spændende og fangende – og de vil derfor være langt mere modtagelige overfor salgsargumenter, når det kommer fra et idol, som de stoler på, i forhold til eksempelvis en TV-reklame.

Hvordan skaber influencers værdi for din virksomhed?

Forbrugere er langsomt blevet mindre modtagelige overfor de stadig moderne, men mere traditionelle reklamemetoder, såsom TV- og radioreklamer. Tilliden er simpelthen væk – og der er et stadig stigende fokus på tilliden mellem virksomhed og kunde. Med den manglende tillid til virksomheder, virker influencers som et effektivt mellemled, der kan forbinde virksomhed og kunde, så kunden kan få en købsanbefaling, som de stoler på, og virksomheden får solgt deres produkt. Influencere har også en stor påvirkning på deres følgere, i form af at fungere som idoler – mange tænker altså, at de kan blive ligesom deres idol, hvis de blot foretager nogle af de samme køb, som influenceren har gjort – eller i hvert fald reklamerer med.

De fleste influencere kender også deres følgere tilpas meget til at vide, hvad de godt kan lide, og hvordan man på bedst mulig måde får flest klik og køb igennem. De lever trods alt af både at skabe reklamere og skabe content til deres følgere, så de ved, hvad der virker.

Ved samarbejde med influencers

Ved et samarbejde med en influencer, er det vigtigt, at i sammen aftaler, hvad der skal produceres af content, hvor det skal fremhæves, og hvor ofte det skal reklameres med. Du vil typisk betale influenceren med penge, eller blot ved at de må beholde produktet.

Henrik Lindegaard fra BYRO

Dette blog indlæg er udarbejdet af Henrik Lindegaard, hl@byro.dk, Telefon 719 99 719

K

Kontakt os

Publicere artikel

Mangler du en artikel? Kontakt os og få et uforpligtende tilbud på publicering af en artikel. 

©byro A/S | Asylvej 13, 1. sal, DK-6400 Sønderborg | byro@byro.dk | +45 719 99 719 | Datapolitik